Pages

Saturday, November 7, 2009

postbox_8

DIRANTAUAN

pagi tadi..
sedang leka aku di dlm bas menuju ke kmpus untuk menghadiri kelas tambahan, rakan sekelas aku menyapa aku..

member : ko xpulang ker kmpong ker?

aku : buat per? dekat pulak kmpung aku.laen la ko, pahang dekat je.nper?

member : xde la..tanyer je..aku nk balek selepas kelas ni nnt...sudah lme aku xblek..da sebulan aku berada di sini..

aku : owh *diam*

member : ko xde ker plan nk balek?xkan la ko rindu kat kampung? bapak aku sudah asyik menelefon shja..sebuk suh aku balik..

aku : hahaha...*diam sebentar*

member : *menunggu*

aku : saper kata xrindu..p 2 adat la law dirantau orang..hehehe *sengeh je*...aku nk juga berjimat...kita bukan nya duduk dengan family lagi..mase begini la kita berdikari..
    *diam*
      lagi pon, banyak yang perlu disiapkan sebelum hujung bulan ini..bukan kah kita perlu menghantar sketch,mindmap,proposal untuk assignment kita..jadi, aku rase lebih baik jika aku pulang mase cuti mid-term sahaja

member : owh.. *diam*


aku termenung memikirkan perkara itu,,perlu ke aku pulang ke kampung diwktu begini..ahhh...xpayah difikirkan lagi..sudah tentu tidak jawapan nyer..aku terfikirkan adik2 aku.angah,acik dan anif..sehat ke tidak mereka?,,ayah dan mak sudah makan ke belum mereka? ayah tidak bekerja,mengharapkan wang pencen shaja untuk menampung kami,mak, hanya menjual kueh dihadapan rumah,,angah,dgr khabarnya dia mengalami kemalangan,nk SPM da ni,,mcm2 la ko ni..tu la,keluar malam2 lagi,,acik, baru tamat PMR nya,mungkin sudah mencari kerja,mencari pengalaman, teringat pula kata2 nya "adik nk jd mcm along"..hahaha..anip,,the laz one,,mst demam law aku tidak menelefon dia dlm sebulan..kerap kali bertanya kepada mak aku, "bila along nk telefon mak?" itu lah yg mak selalu kata kan pada ku..

tidak sabar juga aku untuk pulang ke kampung,,walaupon aku kadang kala tidak mahu pulang..bukan tidak rindu kpda mereka,,tapi dirumah 2 aku tidak boleh merokok, aku tidak tahan hiruk pikuk pentengkaran adik2 aku,,aku xtahan,,tatkala berada di perantauan,,rindu juga aku kepada semua itu,,sudah tidak kisah akan pasal rokok,haruk pikuk,,masakan mak,nasi lemak mak jual sedap, jikalau ayah yang buat nasi lemak, pon sedap,,lebih rase lemak nye,,aku juga rindu kan keletah anip bermanja dengan aku,,"along..nk gula-gula" "along..nk pegi mna?nk ikot?"...haih...anip2..aku juga rindu untuk melihat reaksi muka emak ketika tidur,,reaksi muka ayah ketika tidur,,aku teringat erti pergorbanan mereka sebelum ini,,membesarkan aku adik beradik,,melayan kerenah anak2,,biarpon mereka penat,letih, hilang kawalan,,mereka tetap tabah meneruskan tanggungjawab membesarkan anak2,,

haih**

anak mu ini berdoa,,agar mereka masuk ker syurga,,diberikan nikmat terbaik disana,,ditempatkan di kalangan golongon orang yang beriman,,sesungguhnya anak mu tidak bisa membalas budi mu di dunia,,jika ya aku dpt membalas budi mereka,,mungkin tidak sehebat mereka...

bagaimana la nnt aku adik beradik menjaga mak dan kelak sudah besar nnt,,adakah sehebat pengorbanan mereka,,setulus keikhlasan mereka,,sesempurna mereka menjaga kami,,

Ya Allah,,hanyaMU shaja yang tahu..
Family aku...ayah mak angah acik anip




2 comments:

  1. ayah=mcm garang
    mak=cool oke dy.peace makcik!
    angah=accident?how come?
    acik=tinggi oke budak ni
    anip=mmg manje btol gn 'kakak' dia ni.
    hha
    jgn nangis oke haziq
    wish u gud luck, best of luck, full with luck and mcm2 luck lg.jgn gelak2 je tau.
    bye

    ReplyDelete